Foredrag af Dansk Søredningsselskab

Du er på vej på et togt med båden. Alt er tjekket og efterset og vejret er dejligt og bølgerne små – Køge. Bugt er dejlig.
Henunder aften tager strømmen og bølgerne til – det samme går vinde. Pludselig sætter motoren ud eller sejler flænses – du er helt alene i området og klokken er 22.30 – alt er mørkt.
Du ringer rundt og får fat i en herre, der beroliger dig, at han er ved dig om ca. 1 time – du har fået fat i DSRS.
Klokken 23.30 kommer et lys frem i mørket, gennem 2 meter høje bølger og hylende vind hører du en stemme der siger – ”så er vi ved dig” – er alt OK? Du bliver trukket i havn og alt ender lykkeligt.

Du har lige mødt hverdagens helte til søs – den maritime vejhjælp. Det er 330 frivillige på landsplan, der døgnet rundt – året rundt er på vagt for at hjælpe dig, når du kommer i problemer.
De er frivillige – men deres dyre udstyr og træning skal jo finansieres – så meld dig ind, for 550 Kr. per år – får du sikkerhed til søs. Andet er da for ”tosset”.

Se mere på dsrs.dk

Dansk Søredning gæstede Ishøj Sejlklub den 25.1 og en spændende aften blev fyldt med historier og ikke mindst disse gode råd:

• Brug redningsveste
  • Alle ombord kan sejle båden – kan assistere
  • Oplad mobil og håndholdt VHF – hav opladere ombord
  • Hav GPS – kend din position
  • Hav styr på olie og dieselfiltre – er de skiftet
  • Brug Sejlsikkert App
  • Tjek bølgernes højde
  • Hav en lygte…når de er mørkt

Sidst når du er i nød/problemer – ring: 112 / 72 85 00 00 JRCC/ 27 60 11 10 DSRS.

Ishøj Sejlklub takker, Henrik Petersen og Sven Panduro – DSRS Køge, for deres foredrag.

Hvis du også vil møde dem og se deres udstyr på båden, så kom forbi Ishøj Sejlklub den 28. maj til vores jubilæum – så er de klar.